Wielu z Was zastanawiało się zapewne nad historią, która kryje się za olbrzymim statkiem powietrznym utrwalonym na licznych fotografiach Chojnowa sprzed blisko stu lat. W rozwinięciu znajduje się artykuł autorstwa Trusika o sterowcu który istniał ledwie trzy lata.sterowiec-chojnowLZ-17 wykonał swój pierwszy lot 13 maja 1913 roku. Sachsen byłem pierwszym statkiem powietrznym dowodzonym przez Ernsta Lehmanna, który otrzymał ten sterowiec treningowy od Hugo Eckenera (jeden z najlepszych dowódców sterowców linii lotniczych DELAG – przyp. autora).

Sterowiec Sachsen

Sterowiec Sachsen

W roku 1913 Sachsen był głównie używany do lotów wycieczkowych w Oos (Baden-Baden) i Lipsku, z okazyjnymi lotami z Hamburga, Drezna i innych miast.

W 1914 roku statek wykonywał loty głównie z Hamburga, z dodatkowymi lotami z Poczdamu I Lipska. Sachsen okazał się być sukcesem dla linii lotniczych DELAG (Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft – linie lotnicze założone w 1909 roku jako odłam firmy Zeppelin), ponieważ przewiózł w 419 lotach 9836 osób w cywilnej służbie.

LZ17

LZ17 w 1914 roku nad miastem Inowrocław, Kujawsko-Pomorskie, Polska. Niemiecka nazwa miasta Hohensalza

Wraz z wybuchem wojny w sierpniu 1914 roku, Sachsen został przeniesiony do armii jako statek szkolny, jeszcze pod wodzą Ernsta Lehmanna, a głównodowodzący niemieckiej floty powietrznej, Peter Strasser, przeszedł szkolenie z Eckenerem i Lehmannem na pokładzie Sachsen. Sachsen został później zmodyfikowany poprzez zabudowanie stojaków na bomby i karabinów maszynowych. Wykokonał wielu zrzutów bombowych na cele w Belgii, Francji i Anglii. Sterowiec został zdemontowany w 1916 roku.

  • Długość: 142 m
    maksymalna średnica: 14,86 m
    objętość: 19550 m3
    maksymalna prędkość: 73,8 km/h
    Napęd: 3 sztuki silników 165 KM produkcji Maybacha
    Pierwszy lot: 13.05.1913

Tekst opracowany na podstawie danych ze strony www.airships.net.

Komentarze do wpisu