Nowa pasja-bieganie

News

Żeby biegać, tak naprawdę trzeba tylko chcieć. Ta dziedzina aktywności nie wymaga jakiś kosztownych nakładów i długich przygotowań – wystarczy dostateczna motywacja, opracowanie trasy, jakieś sportowe ubranie, buty do biegania, trochę wiedzy i można zaczynać. Trzeba jednak pamiętać, że na początkujących biegaczy czyha wiele pułapek, które nie tylko mogą skutecznie odstręczyć od biegania, ale też mogą skutkować poważnymi problemami ze zdrowiem.

Żeby uniknąć przykrych błędów debiutanta, wystarczy przestrzegać kilku ważnych zasad. Oto najważniejsze z nich

1. Zakupić specjalne buty do biegania. Buty do biegania nie muszą być super estetyczne, ani koniecznie markowe, buty do biegania powinny być w sposób właściwy dobrane do naszej stopy i najlepiej jeszcze do rodzaju nawierzchni po której będziemy trenować. Jeśli wybieramy buty samodzielnie i nie robimy tego w specjalnym sklepie do biegania ( w takim specjalistycznym sklepie możemy liczyć na fachową pomoc i raczej nie sprzedaje się tam towaru niskiej jakości) , musimy wiedzieć,ze do biegania kupuje się buty o jeden numer większe i musimy znać jaki rodzaj stopy mamy, bo do każdego rodzaju stopy są przeznaczone inne buty. Generalnie rozróżniamy trzy rodzaje stopy- stopę neutralną, stopę pronującą i stopę supinującą . Żeby przekonać się samemu jaki mamy rodzaj stopy musimy zamoczyć stopę i potem stanąć mokrą stopą na papierze, bo na podstawie odbicia określimy ten rodzaj. I tak stopa neutralna odbije się tak, że wdać będzie odbite pale, przednia część stopy, wąska zewnętrzna krawędż i pięta, odbicie ma kształt  łuku. Stopa supinująca odbije się tak, że będzie widać tylko przednią część stopy oraz piętę. Stopa pronująca odbije się tak,  że na pewno nie zobaczymy łuku, ślad jest duży, ale przechylony do środka. Właściwie dobrane buty dadzą nam uczucie komfortu podczas treningu i pomogą uchronić się przed kontuzjami.

2. Zdobyć niezbędną wiedzę dotyczącą  biegania. Zdobycie tych  informacji nie będzie  zbyt trudne, w internecie jest wiele portali, blogów, forów dyskusyjnych poświęconych bieganiu, bo bieganie jest dzisiaj bardzo modne/

3.Skontrolować swój stan zdrowia,zanim rozpoczniemy treningi,  szczególnie wtedy, kiedy chorujemy przewlekłe, mamy nadwagę lub już trochę lat na karku.

4. Zachowajmy umiar, a więc nie biegajmy zbyt  szybko ( najlepiej truchtem i to z przerwami na marsz) , nie trenujmy biegania częściej niż trzy razy w tygodniu, a czas treningu nie powinien przekraczać trzydziestu minut. Najwięcej problemów początkujących  biegaczy bierze się właśnie z z nadmiaru gorliwości biegających debiutantów, co skutkuje zbyt dużymi przeciążeniami mięśni, a od tego już tylko krok do poważnych kontuzji. Wdrażanie do wysiłku trwa jakiś czas i w naszym dobrze pojętym interesie nie powinno się go przyspieszać.

5. Pamiętajmy o rozgrzewce przed treningiem i o ćwiczeniach rozciągających po treningu. Trzeba pamiętać, że rozciąganie jest bezpieczne tylko wtedy,kiedy mięśnie są rozgrzane.

6. Pamiętajmy o odpowiednim nawadnianiu organizmu ( najlepsza jest woda) oraz o odpowiednim odżywianiu ( do zwiększonego wysiłku niezbędna jest energia).Nie wolno trenować biegania z pustym żołądkiem.

7. Dbajmy o utrzymanie dobrej kondycji fizycznej, a więc nie zaniedbujmy snu, porannej gimnastyki, zdrowej, różnorodnej diety i wszystkich dotychczasowych aktywności.