Uszkodzenie rozcięgna podeszwowego

News

Uszkodzenie rozcięgna podeszwowego to bardzo częsta i dość poważna dolegliwość związana z bieganiem.

Głównym symptomem tej dolegliwości jest obustronny ból stopy, a konkretnie podeszwy- boli od paliczków aż do guza piętowego, gdzie zresztą ból ma z reguły największe nasilenie. Boli zarówno pod naciskiem jak i bez niego. Na początku podczas treningu, kiedy mięśnie i ścięgna  są rozgrzane nie odczuwamy dolegliwości, ale zaczyna potem boleć w nocy, po dłuższym siedzeniu i stopniowo dolegliwości tak się zwiększają, że boli nie tylko przy bieganiu, ale przy chodzeniu, staniu, leżeniu, czyli okrągłą dobę.

Przyczyn dolegliwości jest co najmniej kilka. Oto najważniejsze z nich:

– płaskostopie

– koślawość tyłostopia

– zbyt duże napięci mięśni łydki i uda podczas biegania

– pogorszenie się elastyczności tkankowej ( np. związane z wiekiem czy degeneracją struktury ścięgna)

– nieodpowiednio dobrane do biegania obuwie

– niedostosowanie obuwia do podłoża po którym się trenuje

– zbyt długi trening na twardym podłożu

– zaburzenia napięcia mięśni pośladkowych

– przeciążenia spowodowane zbyt trudnym treningiem

Jeśli wystąpiły dolegliwości rozcięgna podeszwowego, należy przede wszystkim postarać się o postawienie prawidłowej diagnozy, a wiadomo, że od stawiania diagnoz są lekarze specjaliści. W tym przypadku konieczne jest też wykonanie dodatkowych badań diagnostycznych, a mianowicie zdjęcia RTG oraz USG, które wykluczy patologie kostne oraz określi zakres uszkodzeń.

Dokładna diagnoza pozwoli szybko wdrożyć odpowiednią terapię. Jeśli zdiagnozowano stan zapalny to najlepiej rozpocząć od leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych w formie doustnej albo maści czy żelu. Poza tym można zastosować specjalne masaże i to zarówno punktowe, czyli w miejscu gdzie najbardziej boli, ale też całej łydki i nogi. Masaże można też połączyć z terapią manualną tkanek miękkich i stawów.

Dolegliwości bólowe można nieco zmniejszyć, jeśli odciążymy chore struktury stopy. Można to zrobić zakładając specjalny taping elastyczny, albo sztywny. Bardzo ważna jest odpowiednia rehabilitacja, czyli wdrożenie specjalnie dobranych ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie. Trzeba też zadbać o odpowiednio dobrane obuwie oraz prawidłowe ustawienie stopy.