Rozciąganie a bieganie

News

Zestaw ćwiczeń rozciągających mięśnie to było jeszcze niedawno jedno z ważniejszych przykazań dla osób trenujących bieganie. Rozciąganie po biegu było i nadal  jest dla wielu integralną częścią treningu biegowego, oczywiście przy przestrzeganiu fundamentalnej zasady, która mówi, że rozciągamy tylko mięśnie rozgrzane, a więc po treningu, albo z nieco mniejszą intensywnością po rozgrzewce przed treningiem.

W dobie wielkiej mody na bieganie, zdania w tym względzie są jednak mocno podzielone i nie są to tylko opinie  zwykłych biegaczy zamieszczane na forach w internecie, ale zdanie specjalistów w tej dziedzinie, profesjonalnych fizjoterapeutów, zwycięzców maratonów  i trenerów.

Generalnie podział jest na opcję tradycyjną, oraz opcję sceptyczną. Opcja tradycyjna  utrzymuje, że rozciąganie rozgrzanych mięśni jest nadal  obowiązkiem po treningu biegowym, bo dzięki temu  zwiększamy siłę dynamiczną mięśni, ograniczamy ich zmęczenie, bardzo wydatnie pomagamy w ich regeneracji, a nawet możemy zabiec urazom i kontuzjom. Opcja sceptyczna utrzymuje, że rozciąganie po treningu nie ma większego znaczenia, że dotąd nie przedstawiono żadnego przekonywującego dowodu naukowego na to, że zapobiega kontuzjom i pomaga w szybszej regeneracji mięśni. Znany maratończyk Amby Burfoot, który przecież o bieganiu wie wszystko jasno stwierdza, że nie ma żadnych dowodów na to, że bardziej elastyczne od rozciągania mięśnie i ścięgna są mniej podatne na kontuzje i urazy i że jeżeli ćwiczenia rozciągające wykonuje się kosztem biegania, to on jest zdecydowanie za bieganiem, a nie za rozciąganiem. W tym duchu wypowiadają się też specjaliści w znanym i często odwiedzanym przez biegaczy portalu Runnersword.com, jednym słowem wielu poważnych ludzi w wielu poważnych miejscach tak właśnie twierdzi. Jest jednak i ta druga tradycyjna strona też reprezentowana przez bardzo poważne persony, znanych biegaczy, trenerów, naukowców i specjalistów ( na przykład  znana biegaczka, autorka „Sztuki biegania” Paula Radcliffe, znany trener Sławomir Marszałek, fizjoterapeuta i naukowiec dr Maciej Kochański)  , która zdecydowanie twierdzi, że rozciąganie zwłaszcza po treningu, niezwykle korzystnie wpływa na stan mięśni, zwiększa ich elastyczność, pomaga odprowadzić  nadmiar zgromadzonych  w mięśniach podczas treningu produktów przemiany materii i przez to zwiększa ich siłę i zapobiega kontuzjom. Nie na wszystkie te twierdzenia są już zebrane  dostateczne dowody naukowe, ale prace trwają, więc zapewne niedługo wyniki badań potwierdzą tezy jednej ze stron tej kontrowersji.