Zaczynamy bieganie

News

 

Parafrazując słowa popularnej piosenki -biegać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. Dziś bieganie jest trendy, ale i tak większość zasiedziałych przed komputerami ludzi potrzebuje przed decyzją jakiejś konkretnej motywacji- może to być chęć poprawienia swojego wyglądu, zgubienia w sposób zdrowy kilku kilogramów ( częsta motywacja u kobiet), poprawienie swojej kondycji fizycznej, wzmocnienie mięśni i siły ( to częsta motywacja mężczyzn), ale też cele ambicjonalne ( zaimponowanie partnerowi czy kolegom) czy jakaś duchowa chęć samodoskonalenia. Zresztą każdy cel jest dobry, byle się przemóc, ruszyć z kanapy i rozpocząć jakąś systematyczną aktywność.

Aktywność fizyczna jest wskazana w każdym wieku i w zasadzie każdy czas jest dobry, żeby rozpocząć bieganie, ale trzeba pamiętać, że systematyczne treningi to spore wyzwanie dla każdego organizmu, więc jeśli osiemnaście lat skończyliśmy jakiś czas temu, jeśli mamy sporą nadwagę,lub cierpimy na jakieś choroby przewlekłe ( np.  cukrzyca, choroby serca) lepiej jednak poradzić się lekarza i wykonać potrzebne badania. Lekarz specjalista poradzi nam też jak rozłożyć treningi i na co szczególnie uważać przy wzmożonym wysiłku.

Potem trzeba skompletować sprzęt do biegania. Bieganie to nie jest szczególnie droga dziedzina sportu, choć oczywiście producenci prześcigają się w propozycjach drogiej, specjalistycznej odzieży, butów i przede wszystkim coraz to bardziej wymyślnych gadżetów takich jak zegarki z dodatkowymi opcjami, krokomierze z funkcją badania ciśnienia i pulsu i wiele, wiele innych.

Na początku lepiej nie inwestować za wiele kasy – wystarczą buty do biegania, jakaś oddychająca odzież sportowa i komórka ze ściągniętą aplikacją dla biegaczy. Z czasem, kiedy już będzie wiadomo, że bieganie to będzie stała pozycja w terminarzu, można rozejrzeć się za bardziej profesjonalną odzieżą, nowoczesnymi gadżetami i przede wszystkim za butami z najwyższej półki, bo w co jak w co, ale w dobre buty warto zainwestować. Warto też skorzystać z porady specjalisty przy dobieraniu butów, najlepiej pójść do specjalnego sklepu dla biegaczy, tam może tanio nie jest , ale gwarancja doboru odpowiedniego obuwia jest raczej stu procentowa.

Mając sprzęt, dostateczną motywację, wiedzę na temat biegania i związanych z tym ograniczeń, po badaniach ( dla tych którzy nie mają przekonania , ze są w stu procentach zdrowi ), możemy rozpocząć treningi.

Na początku najłatwiej o błędy, więc pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach,które pozwolą się ich ustrzec:

1. Nie biegajmy zbyt długo- do wysiłku trzeba wdrażać się stopniowo, najlepiej zacząć od kilku minut i rozszerzać trening do pół godziny. Nawet jeśli czujemy,że damy radę więcej, przez pierwsze miesiące treningu nie należy zwiększać czasu, no co  najwyżej do czterdziestu pięciu minut.

2. Nie  biegajmy zbyt szybko- powinien to być trucht, możemy sobie pozwolić co jakiś czas na przerwy marszowe i pół minutowy bieg na maksa

3.Nie biegajmy zbyt często – na początku to nie może być więcej niż trzy razy w tygodniu, po kilku miesiącach można zwiększyć do czterech razy, ale przy tym trzeba bacznie obserwować organizm, bo odpoczynek i regeneracja są niezbędne.

Pamiętajmy o umiarze w dawkowaniu wysiłku, dbajmy o o ogólną dobrą kondycję, rozciągajmy rozgrzane po wysiłku mięśnie, nie zaniedbujmy porannej gimnastyki, zdrowego odżywiania, zdobywajmy wiedzę z tej dziedziny, nie zrażajmy się trudnościami, a wkrótce bieganie stanie się nie tylko naszą pasją, ale nowym, zdrowszym, bardziej radosnym stylem życia.