Najczęstsze błędy początkujących biegaczy- część 1

News

Mądre przysłowie powiada „pierwsze katy za płoty”, albo  „ na początku zawsze płaci się frycowe” .Mądrość zbiorowa dobrze wie, że początki zawsze są trudne i raczej nie uniknie się  błędu, mimo starań i mimo entuzjazmu, który debiutantom bardzo często towarzyszy. Biegaczy dotyczy ta prawda w szczególny sposób. Kiedy siedzący na co dzień za biurkiem entuzjaści biegania ruszają w swój debiutancki bieg, to  powinni być choć w części świadomi, że czyha na nich bardzo wiele różnego rodzaju  niebezpieczeństw.

Oto kilka ważniejszych błędów, których dla  własnego zdrowia i przede wszystkim dla tych wszystkich pozytywnych skutków jakie daje bieganie, należy się wystrzegać:

– Zbyt szybkie tempo biegu

Nawet jeśli uważamy, że nasza kondycja fizyczna nie jest zła, to podczas pierwszych treningów biegowych powinniśmy zachować umiar i to zarówno jeśli chodzi o tempo biegu , jak i jego długość. Pierwsze treningi biegowe nigdy nie powinny być ani długie, ani zbyt szybkie. Wdrożenie do biegania to długi i dość żmudny proces i w naszym dobrze pojętym interesie nie powinniśmy się go przyspieszać. To właściwie nie powinien być bieg, ale trucht i to trucht z przerwami na marsz . Jeśli czujemy w sobie siłę to możemy sobie pozwolić najwyżej na kilka sekund biegu na tak zwanego maksa. Jeśli chodzi o tempo to nawet jeśli czujemy w sobie potencjał, to lepiej trzymać się wolnego, najwyżej średniego tempa. Zdecydowanie lepiej jest na początku unikać przeciążeń i w konsekwencji kontuzji, a ryzyko takowej zdecydowanie wzrasta, jeśli zbyt szybko będziemy chcieli  poprawić swoje wyniki.

– Zbyt duże dystanse

Metoda małych kroczków jest  zawsze najskuteczniejsza, im wolniej będziemy wdrażać nasz organizm do wysiłku, tym bezpieczniejsze i skuteczniejsze będą nasze treningi. Na pierwszych treningach biegowych trzeba szczególnie uważnie obserwować swój organizm i korygować ewentualne błędy. Najlepiej zacząć od pół godziny spokojnego biegu i jeśli wszystko jest ok, to zwiększyć do 45 minut, a potem do pełnej godziny i przez jakiś czas nie przekraczać tego czasu.

– Zbyt częste treningi

Początkowy entuzjazm biegaczy powoduje, że nabieramy przekonania, iż powinniśmy biegać jak najczęściej, a najlepiej i najbezpieczniej jest na początku naszej przygody z bieganiem nie przekraczać 3 treningów tygodniowo. Po dłuższym czasie ( przynajmniej 2-3 miesiące regularnych treningów) można ewentualnie zwiększyć ilość do czterech treningów, ale pod warunkiem, że nie mamy żadnych symptomów zbyt dużego przeciążenia mięśni, no i oczywiście nie złapaliśmy żadnej kontuzji.