Błędy początkujących biegaczy część 2

News

Błędy popełniane przy biegania, zwłaszcza na początku, nie tylko mogą przynieść jakieś kontuzje, ale przede wszystkim mogą zniechęcić początkującego biegacza do treningu, a trzeba to mocno podkreślić- rezygnacja z treningów biegowych to najgorsze wyjście, bo dla prowadzącego raczej siedzący tryb życia człowieka, regularne treningi biegowe to gwarancja polepszenia kondycji fizycznej i psychicznej.

Początki są najtrudniejsze, więc warto skorzystać z porad bardziej doświadczonych, aby uniknąć błędów i przede wszystkim przeciążeń, urazów i kontuzji.

Warto uzbroić się na początku w cierpliwość i we wiedzę na temat biegania i związanych z tym zagrożeń dla naszego organizmu. Wdrażanie organizmu do treningu to jest proces i trzeba spokojnie przejść przez wszystkie jego etapy, a w każdym razie trzeba trzymać się wiedzy, a nie swoich wewnętrznych przekonań i nie biegać ani zbyt długo, ani zbyt szybko, ani zbyt często-przynajmniej w pierwszej fazie naszej przygody z bieganiem. Zbyt długo, czyli nie więcej niż pół godziny, zbyt szybko, czyli lepiej wolnym truchtem z przerwami na marsz, a nie na maksa, zbyt często, czyli najwyżej trzy treningi tygodniowo, nawet jeśli czujemy, że nasz organizm jest gotowy na wiele więcej. Praktycznie wszystkie kłopoty biegacza biorą się z zbytniego przeciążenia, więc szczególnie na początku lepiej się nie spieszyć, obserwować swój organizm, dawać mu więcej czasu na odpoczynek i regenerację i stopniowo poznawać i silne i słabsze strony swojego ciała.

Pamiętajmy też , aby nigdy nie biegać na czczo, nawet jeśli bardzo nie lubimy na przykład jeść śniadania, lub głównym celem naszego biegania jest zrzucenie kilku kilogramów. Do wysiłku potrzebna jest energia, nie oszukamy organizmu, bez energii po kilku minutach wysiłku będziemy tak zmęczeni, że albo dalszy bieg będzie kontynuowany kosztem poważnego zagrożenia naszego zdrowia, albo przerwiemy trening. Trzeba też pamiętać o dobrym nawodnieniu, uzupełnianie wody jest konieczne, zwłaszcza kiedy jest gorąco.

Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na technikę biegania, chodzi nie tylko o ewentualne nieprawidłowe nawyki,  tak na prawdę chodzi o nasze bezpieczeństwo, gdyż nieprawidłowa postawa i technika biegania to prosta droga do przeciążeń i  do kontuzji.

Niezwykle istotne są buty do biegania- nie mogą to być pierwsze z brzegu buty sportowe jakie znajdziemy w szafie. Dobrze dobrane do naszych stóp i do nawierzchni po której trenujemy, buty spowodują, że będziemy lepiej i szybciej biegać i przede wszystkim uchronią nas przed większością typowych dla biegaczy kontuzji.

Jeśli trenujemy na poważnie, to stopniowo zmieniamy też wiele nawyków typowych dla siedzącego trybu życia, a więc

– zaczynamy prawidłowo się odżywiać, a więc jemy więcej pełnowartościowego białka, jarzyn, owoców, ciemnego pieczywa i przede wszystkim kierujemy się wiedzą o dobrym odżywianiu, a nie tylko upodobaniami.

– wzmacniamy ogólną kondycję fizyczną swojego organizmu poprzez treningi uzupełniające, codzienną gimnastykę, rozciąganie po treningu, rower,pływanie, a jeśli przed podjęciem treningów biegowych uprawialiśmy jakąś dziedzinę sportu i staramy się tego nie przerywać

– dbamy o dostateczną ilość snu

– ograniczamy lub rezygnujemy z używek ( papierosy, alkohol i takie tam )

Pamiętajmy, że ze wszystkimi problemami początkującego biegacza najlepiej zwrócić się do fizjoterapeuty.