Joga a bieganie

News

Kiedy trenujemy bieganie na poważnie, szybko przekonujemy się jak ważna jest dobra kondycja naszego ciała, a im więcej wiemy o naszym ciele, jego wydolności, słabych i mocnych stronach, o jego sile i jego ograniczeniach, tym z większą powagą podchodzimy nie tylko do innych dziedzin sportu, ale też to uświęconych wielowiekową tradycją technik pracy z ciałem. Do takich technik należy przede wszystkim joga.

W szeroko rozumianym świecie zachodu joga utożsamiana jest z zestawem ćwiczeń wykonywanych dla zdrowia, a w rzeczywistości to namiastka tego niezwykle bogatego systemu filozoficznego zajmującego się związkiem pomiędzy ciałem a duchem, bo prawdziwa joga to ćwiczenia i ciała i  umysłu i ducha, a oderwanie jakiejś części czyni ją niepełną i nieskuteczną. Samo słowo joga oznacza zarówno kontrolę, jarzmo jak i jedność, zjednoczenie. Upraszczając mocno można powiedzieć, że joga proponuje samodoskonalenie, które ma prowadzić do rozwoju duchowego i wyzwolenia z kręgu narodzin i śmierci. Samodoskonalenie osiąga się poprzez poznanie zewnętrzne ( przykazania moralne), poznanie wewnętrzne ( kontrola oddechu, koncentracja, powściąganie zmysłów) oraz poznanie duchowe (medytacja).

W dzisiejszym świecie joga proponowana jest głównie jako wykonywany pod kierunkiem specjalnego nauczyciela zestaw ćwiczeń i pozycji. Te ćwiczenia  w jodze nazywają się asany, muszą być wykonywane z wielką precyzją i wytrzymywane ( takie trwanie w zależności od ćwiczenia musi liczyć od trzydziestu do sześćdziesięciu sekund).

Nawet jeśli nie do końca wgłębimy się w filozofię wschodu, medytację i potraktujemy jogę w sposób zachodni, głównie jako ćwiczenia, to i tak wcześniej czy później odczujemy wypływające z niej pozytywne skutki i dla naszego zdrowia i dla naszego ducha.

Biegacze potrzebują  z reguły dużo samodyscypliny, potrzebują wytrzymałości i dość dużej wydajności tlenowej- wszystko to w mniejszym lub większym stopniu może dać joga, a na dodatek jeszcze coś na pozór niezwiązanego bezpośrednio z bieganiem, ale w rzeczywistości bardzo potrzebnego w każdej dziedzinie sportu, czyli gibkość ciała. Ćwiczenia rozciągające są w zasadzie niezbędne po każdym treningu biegacza, ale naprawdę niewielu traktuje je poważnie (przynajmniej do pierwszej kontuzji spowodowanej ich zaniedbywaniem). Joga daje idealne wprost rozciąganie mięśni-precyzyjne i całościowe. Ze względu na dużą popularność treningów biegania, proponuje się dwanaście obowiązkowych pozycji jogi, dobranych specjalnie dla tych, którzy biegają.